Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
De inboedelverzekering vergoedt schade aan spullen in uw woonhuis. Het gaat daarbij om schade door o.a. brand, diefstal, neerslag, storm en lekkage.
De spullen in uw huis, zoals meubels. Maar ook sieraden en (audio-)apparatuur zijn verzekerd. Voor sieraden en (audio-)apparatuur geldt wel een maximaal verzekerd bedrag.
U heeft garantie tegen onderverzekering. Dit betekent dat u goed verzekerd bent voor schade die binnen de dekking valt. Voor sieraden, kostbaarheden en audio-, visuele en computerapparatuur gelden vaste bedragen. De waarde van uw spullen is wel afhankelijk van de ouderdom. Worden ze ouder, dan zijn ze meestal minder waard. Wij maken gebruik van een afschrijvingslijst.
Bent u het niet eens met de schadevaststelling door onze expert? Dan kunt u ook zelf een expert inschakelen. De kosten van uw eigen expert zullen wij vergoeden voor zover deze redelijk zijn. Neem hiervoor eerst contact op met ons of uw adviseur.
Uw sieraden zijn verzekerd tot maximaal € 3.000,-. Dit bedrag kunt u naar wens verhogen. U betaalt hier dan ook extra premie voor.
Uw audio-, visuele en computerapparatuur is verzekerd tot maximaal € 6.000,-. Dit bedrag kunt u naar wens verhogen. U betaalt hier dan ook extra premie voor.
Diefstal van en vandalisme aan uw inboedel bij uw woonhuis zijn verzekerd. Het gaat hierbij om wasgoed, tuinmeubelen, tuingereedschap en vlaggenmasten. Ook vergoeden we schade aan inboedel in Nederland door o.a. gewelddadige beroving of afpersing, brand, ontploffing en bliksem.
Huurt u een hele woning? Dan zijn de verbeteringen die u heeft aangebracht in uw huurwoning meeverzekerd tot maximaal € 6.000,-. Dit bedrag kunt u naar wens verhogen. U betaalt hier dan ook extra premie voor.
Onder het huurdersbelang vallen alle veranderingen, verbeteringen of uitbreidingen die u zelf heeft betaald of tegen betaling heeft overgenomen van de vorige huurder. Denk hierbij aan een parketvloer, keuken of badkamer. Maar dit kan ook schilderwerk of het behang zijn.
Bent u eigenaar van een appartement? Dan zijn de verbeteringen die u heeft aangebracht in uw woning meeverzekerd tot maximaal € 6.000,-. Dit bedrag kunt u naar wens verhogen. U betaalt hier dan ook extra premie voor.
Spullen buiten uw woonhuis zijn ook verzekerd als deze zich ergens anders in Nederland bevinden: in een andere bewoonde woning, in een ander gebouw met aantoonbare braakschade of buiten gebouwen door brand, ontploffing, bliksem, inductie en luchtvaartuigen. Als uw spullen zich langer dan 3 maanden ergens anders bevinden dan bent u verplicht dit aan ons door te geven.
Alle spelregels leest u in onze polisvoorwaarden. De polisvoorwaarden zijn leidend.
Wij vergoeden o.a. geen schade:
als er sprake is van fraude of opzet;
als dit is ontstaan door een aardbeving;
als dit geleidelijk ontstaat, bijvoorbeeld door slijtage;
door het kwijtraken van spullen.
We vergoeden geen schade aan uw inboedel die veroorzaakt is door vallen of stoten.
Hierboven leest u alleen de belangrijkste uitsluitingen. In de polisvoorwaarden leest u alle spelregels en uitsluitingen. De polisvoorwaarden zijn leidend.
Wij passen afschrijvingsregels toe bij het vaststellen van de schadevergoeding. Dit houdt in dat wij kijken naar de leeftijd van uw spullen. Wij hebben een afschrijvingslijst, waarop staat in hoeveel jaar wij uw spullen afschrijven. U kunt deze lijst vinden op www.aegon.nl.
Als uw spullen minder waard zijn dan 40% van de nieuwwaarde, dan krijgt u de dagwaarde van uw spullen vergoed.
Het standaard eigen risico is € 100,-. Dit eigen risico is af te kopen (geen eigen risico) of aan te passen naar € 250,- of € 500,-. Voor bepaalde gebeurtenissen kunnen andere eigen risico’s gelden.
Kijk voor een overzicht van de eigen risico's in de polisvoorwaarden en/of op uw polisblad.
Overstroming is niet altijd verzekerd. Er is geen vergoeding voor schade door water dat geheel of gedeeltelijk afkomstig is van de zee of van een binnenwater doordat een primaire waterkering is bezweken, overgelopen of gefaald. Primaire waterkeringen zijn dijken, kaden, sluizen of andere waterkeringen zoals vastgelegd in de Waterwet.
Primaire waterkeringen beschermen ons tegen overstromingen bij hoogwater vanuit grote rivieren, meren of de zee. Valt een waterkering niet onder de omschrijving in de Waterwet? Dan noemen we het een niet-primaire waterkering. Waterschade als gevolg van het bezwijken, overlopen of falen van een niet-primaire waterkering is wel verzekerd.
Spullen in uw auto zijn alleen verzekerd als ze zijn opgeborgen in een afgesloten (bagage)ruimte en niet zichtbaar van buitenaf. Ook moeten er sporen van braak aanwezig zijn. We vergoeden maximaal € 500,- per gebeurtenis.
Is er iets van uw spullen gestolen die tijdelijk in een stacaravan, chalet, tweede woning of boot aanwezig waren? Dan vergoeden wij maximaal € 500,-. Er moeten wel sporen zijn van braak.
Deze verzekering dekt schade aan uw inboedel in uw huis in Nederland.
Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk door, maar in ieder geval binnen twee maanden.
Alle spelregels leest u in onze polisvoorwaarden. De polisvoorwaarden zijn leidend.
U betaalt de premie uiterlijk binnen 30 dagen nadat u die had moeten betalen. U kunt kiezen of u uw premie per maand, kwartaal, halfjaar of per jaar betaalt. Betalen kan via automatische incasso of u maakt het bedrag zelf over. Betalen per maand kan alleen via een automatische incasso.
Alle spelregels leest u in onze polisvoorwaarden. De polisvoorwaarden zijn leidend.
De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Betaalt u bijvoorbeeld de premie niet op tijd? Dan eindigt de dekking en kunnen we de verzekering stoppen.
Alle spelregels leest u in onze polisvoorwaarden. De polisvoorwaarden zijn leidend.
U kunt de verzekering dagelijks opzeggen, ook in het eerste jaar. De verzekering eindigt dan per direct. U kunt dit snel en eenvoudig regelen via Mijn Aegon of u kunt natuurlijk ook terecht bij uw adviseur.
Alle spelregels leest u in onze polisvoorwaarden. De polisvoorwaarden zijn leidend.